Merokok memang merbahayakan kesihatan kita malah bukan kesihatan kita sahaja tapi mampu menjejaskan kesihatan orang sekeliling kita , isteri , anak dan ahli keluaga kita yang lain. Memang pada permulaannya sukar untuk kita say bye bye pada rokok, tapi percayalah anda boleh melakukannya demi kesihatan diri sendiri dan orang tersayang.

 

Kenapa Anda Wajib Berhenti Merokok?

Semua orang dah tahu apa keburukan bila kita merokok kan tapi tidak di nafikan masih ramai yang buat tidak endah akan hal ini. Merokok akan tingkatkan 10 kali ganda kita akan dapat 40 penyakit kronik seperti masalah kesuburan, kanser paru-paru , jantung , angin ahmar , stroke dan banyak lagi. Orang yang menghidu asap rokok anda juga akan terkena tempiasnya. Jika seorang ibu hamil merokok , ia akan menjejaskan kandungan kemungkinan anak akan lahir tidak cukup bulan ,Kurang berat atau akan meningal selepas dilahirkan. Manakala jika kanak-kanak pula yang menghidu asap rokok mereka berisiko alami astma , paru-paru lemah dan sering jatuh sakit.

Memang betul sesuatu penyakit itu kepada sesiapa sahaja boleh terkena tetapi mencegah segala penyakit itu bukankah lagi baik dari mengubati.

Gambar di atas ini iala gambar paru-paru yang bukan merokok dan paruparu seorang perokok

 Sebelum Kita meneruskan Teknik 13 M kita, anda wajib dengar perkongsian seorang perokok tegar ini .

Yakinlah diri anda mampu melakukannya seperti encik Uzir di atas ANDA MAMPU 

Anda juga boleh mengamalkan teknik 13M ini untuk mudahkan berhenti merokok yang penting keyakinan .

1M ) – Mengunyah sesuatu  , anda boleh mengunyah sesuatu ketika teringin menghisap rokok seperti gula-gula dan buah-buahan.

2M) – Melambatkan , Lambat-lambatkan untuk merokok walau masa tu keinginan yang tinggi, boleh katakan pada diri sendiri tunggu 5 minit lagi atau tunggula kejap lagi.

3M) – Minum air, banyakkan minum air masak atau air suam dan elakkan minuman yang berkafien

4M) – Mengelak diri , Elak diri kita dari situasi yang boleh sebabkan kita ambil rokok.

5M) – Menyibukkan diri – Sibukkan diri kita dengan sesuatu aktiviti untuk melupakan ambil rokok.

6M) – Menjauhkan diri – Jauhkan diri daripada orang-orang merokok , atau ketika rakan-rakan lain merokok kita boleh ke tempat lain dahulu

7M) – Menarik nafas panjang – Kita boleh menarik nafas sebanyak 3 kali secara perlahan-lahan

8M) – Membasuh tangan selalu

9M) – Merengangkan Otot – Kita boleh lakukan senaman rengangan kalau kita rasa mengantuk dan ingin merokok, Jika ketika memandu berhentilah dahulu di RnR untuk menyegarkan diri.

10M)- Kerapkan Mandi 

11M) – Meditasi

12M)- Mendoakan Diri – Doakan diri kita supaya kuatkan azam dan disiplin untuk berhenti merokok .

13M) Mengamalkan VIVIX – amalkan vivix shaklee seperti encik uzir di atas adalah pilihan yang bijak . Vivix ini bantu detoxkan nikotin dari dalam organ, darah, otak dan sebagainya.Bila dah detox nikotin ni dalam badan , rasa ketagih nak merokok tu akan hilang seperti en uzir tadi.

 

Jangan terkejut, bukan Encik Uzir sahaja yang merasainya, malah En Nasarudin Juga sama . Jom baca kisah Encik Nasirudin yang merokok selama 3o Tahun ni. 

30 Tahun Merokok Akhirnya Kecundang Dengan Vivix 

Assalamualaikum…Semangat Pagi semua 

Nama saya Nasiruddin Sulong (51th), seorang suami dan bapak 6 org anak.

Disini saya ingin kongsikan pengalaman saya mengamalkan produk Shaklee yaitu VIVIX.

Saya seorang perokok tegar, awal saya merokok pada usia belasan tahun, hampir 30th lebih saya bergaul dengan nikotin…bayangkan 1 hari saya boleh habiskan 2 bungkus rokok Marlboro Light bahkan lebih…dah berapa banyak pembaziran yg saya lakukan dan juga merosakkan diri secara perlahan2 huhuhu sedihnya kalau ingat itu…

Dalam hati ada niat nak berhenti merokok tetapi selalunya gagal, kegagalan itu saya sendiri tak tau pasal apa hehee…Sampai pada satu masa anak sedara saya perkenalkan Shaklee. 5 September 2013 saya mulai mengkonsumsi VIVIX.. awalnya hanya untuk menjaga kesehatan aja & tidak ada maksud untuk berhenti merokok…saya minum 1sdt setiap mlm sebelum tidur…

Minggu pertama takde apa2 kesan hanya saja badan lebih bertenaga, masuk minggu kedua mulailah perasaan berkecamuk ada apa gerangan…kenapa dengan aku ni…kenapa rokok ni tak abis lagi dah 3hr dah ni…rasanya pun dah mulai hambar…setiap pagi biasanya aku minum nescafe tetapi sejak kebelakangan ini kenapa rasa nescafe ni pun jadi lain macam…mulai dari situ lah saya pun bulatkan tekad untuk berhenti merokok…niat sudah kuat nak berhenti dan semangat pun kena kuat juga…

Banyak ujian yang saya lalui dari kawan2 yang asik cakap “halah kejap je tu nanti jg sambung merokok lg hehehe” tetapi saya kuat kan diri dan mental saya untuk buktikan kalau saya boleh berhenti (lagi pun saya dah puas dah merokok hehehe)…Ada doktor kata kalau nak berhenti merokok harus slow-slow tak boleh terus berhenti kerana nanti akan ada simptom2 setelah berhenti merokok ni seperti sakit kepala, selesma, batuk2 dan byk lg…tapi Alhamdulillah saya tak ada simptom2 itu kemungkinan dikarena VIVIX telah back up saya untuk tidak merasakan simptom2 tersebut…

Saya amalkan VIVIX selama 1bulan 15hari (1botol VIVIX je) setelah VIVIX habis saya minum VITALEA dan bila vitalea habis saya masih tetap minum lg tetapi tak selalu minum bila sang isteri tercinta ingatkan baru lah saya minum, Alhamdulillah dah 2thn saya berhenti merokok…sekarang ni saya just minum VITA-C sehari 1 biji je…

Demikianlah perkongsian saya bersama produk Shaklee “VIVIX”, semoga pengalaman saya ini boleh membantu anda-anda yang ingin berhenti merokok dan untuk jadi lebih sehat dan bertenaga…

Terima Kasih Shaklee

 

Yakinlah anda juga mampu berhenti merokok seperti meraka demi diri sendiri dan orang-orang tersayang. Selagi kita boleh berusaha berhenti, berhentilah sebelum ia terlambat dan membuatkan kita kesal sepanjang hayat kita.

Dengan Sebotol vivix ini ia mungkin merubah segalanya , ANDA BUKAN LAGI SEORANG PEROKOK .

Saya betul-betul ingin membantu anda, hubungi atau whatsap saya :-

Tahniah pada anda yang telah memilih untuk berhenti merokok selamanya.

atau boleh membuat pembelian online dengan hanya satu klik di bawah :- 

atau hanya dengan 1 klik sahaja di link di bawah ini :- 

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=909356f33e0f20f0bc5737c086ed9234
2 comments
  • Ainul
    April 23, 2017 at 11:44 am

    Bagus tips ni, memang mantop

    Reply
    • Aizah Azlem • Post Author •
      August 28, 2017 at 4:16 pm

      terima kasih kak ainul 🙂

      Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *